Nejlepší dárek je bezpochyby zdraví. Ke Dni dětí tedy nadělme školákům vzduch

Datum: 1.6.2018  |  Autor: redakce  |  Zdroj: rozhovor s Ing. Danielem Morávkem

Školní třída není jako dříve – po zateplení je to dokonale těsné a nevětrající akvárium. Proč rodiče řeší zdraví a jídlo a už ne zdraví a vzduch? Nedostatek čerstvého vzduchu skutečně škodí zdraví. Přitom instalace jednotky přímo ve třídě je jednoduchá, s až 70% dotací a jednoduchou údržbou.

Ilustrační obrázek, stará škola, skanzen Zubrnice, foto D. Kopačková, redakce
Ilustrační obrázek, stará škola, skanzen Zubrnice, foto D. Kopačková, redakce

Zdraví dětí - proč je to priorita jen někdy?

TZB-info: Přání k svátku mají lidé různá, ale asi se shodneme na zdraví. Rodiče školních dětí asi k tradičnímu štěstí a splnění přání přidají i úspěchy ve škole. Jak zdraví, tak úspěšnost ve škole ale ovlivňuje i něco, čemu moc pozornosti nevěnují. Řeší automaty na pamlsky, kvalitu ve školní jídelně, ale alarmující a nevyhovující kvalita vzduchu ve třídách, kde dětí tráví 6 až 8 hodin denně, zůstává stranou pozornosti. Proč?

Ing. Daniel Morávek, obchodní ředitel ATREA s.r.o.:

Upřímně řečeno mne to ani nepřekvapuje. Že je kvalita vzduchu ve školních třídách alarmující, vysoce překračující hygienické limity, se ví velmi dobře již delší dobu. Bylo provedeno bezpočet měření, školní třídy se průběžně sledují a ze všech je shodný výsledek – koncentrace CO2 je vysoce překročena již po pár desítkách minut. Možné vysvětlení, proč to nikdo nevnímá jako problém, je, že všechny kompetentní osoby si řeknou – to známe, to za nás také bylo a nikomu to nevadilo, tak proč to řešit. Ale tito lidé si neuvědomují, co se vše za poslední roky změnilo. Ne děti, ty jsou pořád stejné. Ale budova školy – fasáda se zaizolovala, vyměnila se okna. Tam, kde se dříve větralo netěsnými okny, tak tam nyní máme velmi těsná plastová okna. Výsledkem je, že třída je takové malé akvárium – dokonale těsné, nevětrající. K tomu pravidla omezující otevírání oken (nesmí se otevírat během přestávek) a velmi často hluk a prach zabraňují jejich otevírání i během vyučovacích hodin.

TZB-info: Větráním škol se zabýváte dlouho a poctivě. Máte přehled, co bylo tím důvodem rozhodnutí instalace větrání ve školách, které již větrání řešily?

Ing. Daniel Morávek: Určitě snaha zlepšit prostředí. Udělat rekonstrukci školy správně a poctivě, tj. řešit nejen teplo a jeho úniky, ale řešit právě i vnitřní mikroklima. Zajistit přívod čerstvého vzduchu. A když již vzduch přivádíte v potřebném množství pro všechny žáky a učitele, je logické řešit i rekuperaci tepla. A samozřejmě i regulaci, cíl je, aby vše fungovalo naprosto automaticky, nejlépe podle čidla CO2.

TZB-info: A co je největší brzdou tam, kde to ještě neřeší? Počáteční investice? Finance na provoz? Strach ze stavebních úprav?

Ing. Daniel Morávek: Všechno dohromady. Asi nejdůležitější je přesvědčit zřizovatele o nutnosti investice. Zateplení fasády a výměna oken je zažitý standard, o větrání s rekuperací málokdo vůbec slyšel. Na nás je pak nelehký úkol vysvětlit investorovi, že bez komplexního řešení nedocílí očekávaného výsledku. Bez řízeného větrání s rekuperací má totiž jen dvě možnosti – buď bude větrat okny a opatření pro snížení energetické náročnosti budovy bude zbytečné, nebo nebude větrat vůbec a nezajistí správné a zdravé vnitřní prostředí a podmínky pro výuku ve třídách. Zároveň je málo ukázkových instalací, projektanti ani montážní firmy nemají zkušenosti.

Dosud nejvíce obvyklé centrální systémy, tj. s jednou vzduchotechnickou jednotkou např. na patro nebo pavilon s sebou nesou poměrně velké stavební úpravy, to je ne vždy žádoucí a možné. Proto jsme hledali řešení, jak to udělat jednodušeji. Fakt taky je, že podstropní jednotky, často používané např. v Německu, se prostě pro české školy nehodí. Nemáme ve většině škol totiž možnost nad okny udělat průchody pro přívod a odtah vzduchu – brání tomu totiž výška oken a betonové věnce. Proto jsme vyvinuli novou jednotku, která se instaluje do rohu místnosti a stojí na zemi.


Větrací jednotka - designová nebo "neviditelná"? Hlavně odolná a funkční

TZB-info: Na letošním Aquathermu jste dostali Zlatou medaili za rekuperační jednotku pro větrání jednotlivých tříd Atrea DUPLEX 850 Inter. Rozhodně upoutá její netradiční vzhled, především barevnost a vzory. Když jsem to ukazovala jedné paní učitelce, ptala se, zda je jednotka kovová a může ji použít jako magnetickou tabuli pro vyvěšení prací žáků, anglických slovíček nebo obrázků. Může? Může mít ve třídě nástěnku, která větrá?

Ing. Daniel Morávek: To je právě ta nové vyvinutá jednotka. Design jednotky byl největší oříšek při vývoji (tedy mimo účinnost a akustiku 😊). Jednotka je v dosahu žáků, tudíž je to objekt lákající k prozkoumání. Nakonec jsme se rozhodli pro dva směry – jeden je jednotku zneviditelnit – udělat její obal tak, aby se maximálně podobala další skříňce ve třídě. K tomu využíváme standardní lamino desky s dekorem dle potřeby. A druhá cesta je naopak jednotku akcentovat, udělat ji jako zajímavý designový doplněk prostoru. Proto lakovaná kovová skříň, na které může být vzor dle individuální volby. A bonusem je i ta možnost jednotku použít jako magnetickou „větrající“ nástěnku.

TZB-info: Vedle kvality vzduchu trápí školní třídy také hluk. Jak je to s hlučností vaší rekuperační jednotky? Nepřinášíte vzduch za cenu zvýšení další zátěže?

Ing. Daniel Morávek: Na hluk ve školní třídě platí opravdu přísné hygienické limity, které musíme splnit. To byl velký limit pro vývoj. Podařilo se a jednotku během hodiny opravdu neuslyšíte, a to ani při písemce 😊. A jako bonus můžete nechat trvale zavřená okna, kterými se právě do třídy šíří hluk daleko nejčastěji.

Rozhovor s Ing. Danielem Morávkem na Aquathermu Praha 2018, kde Atrea získala za rekuperační jednotku pro větrání jednotlivých tříd Atrea DUPLEX 850 Inter ZLATOU MEDAILI.

Decentrální řešení: levnější, minimální stavební zásahy a pomůžeme s vyřízením dotace

TZB-info: Rekonstrukce škol jsou tradičně letní prázdninovou záležitostí s náročnou přípravou – vyladit projekt, stavební povolení a čas montážní firmy není jednoduché. Vaše jednotka však nepotřebuje nic. Postavíte ji přímo na podlahu ve třídě a připojíte do běžné zásuvky. Je to velká výhoda, ale vykoupená čím? Cenou? Jak je to s dotací na větrání škol? A kolik bude stát provoz včetně údržby?

Ing. Daniel Morávek: Tak úplně jednoduché to zase není – jednotka mimo připojení na běžný zásuvkový elektrický okruh potřebuje hlavně napojení na venek. Je nutné udělat dva průrazy skrz venkovní stěnu a venku osadit sací prvek. Na vrtání otvorů jsou dnes perfektní nástroje (speciální vrtačky), ale přeci jen nějaký drobný stavební zásah to je. Ale naprosto se nedá porovnat s centrální vzduchotechnikou. Z hlediska ceny toto decentrální řešení vychází i výrazně levněji v porovnání s centrálním.

Peníze na pořízení a peníze na provoz

Ing. Daniel Morávek: Na pořízení větrání do škol je dnes možné získat dotaci – požádat o ni mohou zřizovatelé školy. Aktuálně je možné získat až 70% dotaci z Operačního programu Ministerstva životního prostředí s názvem „Snížení energetické náročnosti veřejných budov a zvýšení využití obnovitelných zdrojů energie“. Se získáním dotace umíme poradit a pomoci.

Provoz pak jednotlivé školy budou platit ze svého rozpočtu, proto jsme z tohoto pohledu při návrhu kladli důraz na dvě věci – na spotřebu elektřiny za provozu a také na cenu náhradních filtrů. Z hlediska elektřiny je celkový příkon ventilátorů v jednotce maximálně cca 180 W, takže dle našich zkušeností jsou reálné náklady na jednu třídu okolo 500 Kč ročně – samozřejmě hodně záleží na průměrné době využití a počtu žáků. Z pohledu filtrů jsme se rozhodli použít nově vyvinutou a originální konstrukci tzv. skládaných filtrů, kde se mění pouze vlastní filtrační textilie, jedna výměna pak vychází na přibližně 50 Kč, přičemž se filtry mění cca 3x ročně.

Na závěr dovolte popřát všem našim dětem k jejich svátku „Hodně čerstvého vzduchu“. Určitě pak budou méně usínat při hodinách a budou domů odcházet s lépe zapamatovanými informacemi.

Děkuji za rozhovor a k přání dětem se za redakci TZB-info rádi připojujeme.
Ing. Dagmar Kopačková, Ph.D.

Interiér třídy v ZŠ Huntířov s rekuperační jednotkou Atrea DUPLEX 850 Inter
Interiér třídy v ZŠ Huntířov s rekuperační jednotkou Atrea DUPLEX 850 inter
Interiér třídy v ZŠ Nezamyslice s rekuperační jednotkou Atrea DUPLEX 850 Inter
Interiér třídy v ZŠ Nezamyslice s rekuperační jednotkou Atrea DUPLEX 850 Inter

 

Hodnotit:  

Datum: 1.6.2018
Autor: redakce



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcích 


 
 

Aktuální články na ESTAV.czAku-hřebíkovačky HITACHI Power Tools přinášejí volnost bez hadic a kompresorů„Soutěž o nejlepší projekt“ pro studenty od společnosti Wienerberger má své vítězeJak utlumit hluk ze stavebních prací? Postavte si stan!Na Vysočině přibylo do června 671 bytů, meziročně o 60 % více