Kvalita a výkon vzduchu jsou propojeny - studie pracovního prostředí ve školách
Zkoumali jsme otvírání oken a dveří v reálných třídách. Učitelé a děti otvírali jako obvykle a byla sledována kvalita a rychlost proudění vzduchu. V praxi byla otvírána okna kvůli teplotě, nikoliv kvůli kvalitě vzduchu. Výrazně déle jsou otevřena okna v létě.
Swegon Air Academy ve spolupráci s SWEDVAC - Švédskou společností HVAC inženýrů (Energi-och Miljotekniska Föreningen - EMTF) uspořádala první webinář na téma kvality pracovního prostředí ve školách. Webinář se konal 27.5. 2014 pod vedením Davida Petera Wyona. Dvě zasedání tohoto webináře byla streamována online, jedno sezení v dopoledních hodinách v angličtině a další zasedání v odpoledních hodinách ve švédském jazyce.
Professor David Peter Wyon, DTU (Technical University of Denmark), presented excellent results from his life´s work on the indoor air quality and comfort conditions in schools and their large impact on children´s performance.
VIDEO: Indoor air quality and the impact on school children's performance.
For example:
- raising classroom temperature from 20°C to 30°C reduced most types of schoolwork performance by 30%; this means that temperature difference of +10°C would lead to 35 % less schoolwork
- doubling of the ventilation rate can increase the performance by 14.5 %, if the air supply rate would be increased from 2.5-5 l/s to 10 l/s the performance of schoolwork would increase by 20 %
- CO2 levels in classrooms are often above 1,000 ppm and this poor air quality is a major disadvantage for children, and especially for slow workers
- most of classrooms in Swedish schools with natural ventilation 47 % would have the CO2 above 1,000 ppm
- replacing supply air filters had no effect on performance of children, but increasing the outdoor air supply rate did have an effect, so pollutants must originate indoors
- window opening by pupils and teachers in schools was triggered by warmth but NOT by poor air quality
David Peter Wyon´s presentation in PDF