Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Dětem ve škole schází vzduch, větrání mikroventilací nestačí

Datum: 25.11.2018 5:34  |  Autor: redakce

Školy sice vyměňují okna a zateplují fasády, ale na větrání nikdo nemyslí. Na problém upozorňuje v magazínu Rodina DNES Vladimír Zmrhal z Ústavu techniky prostředí na Fakultě strojní ČVUT v Praze.

Ilustrační obrázek, stará škola, skanzen Zubrnice, foto D. Kopačková, redakce
Ilustrační obrázek, stará škola, skanzen Zubrnice, foto D. Kopačková, redakce
Děti ve škole nemají dost čerstvého vzduchu

Předpis ministerstva zdravotnictví obsahuje 2 protichůdná ustanovení: „Jedno říká, že přirozené větrání musí být v případě těsných oken zajištěno mikroventilací nebo větracími štěrbinami. Druhé stanovuje, že do učebny má být přiváděno 20 až 30 m3/h čerstvého vzduchu na žáka. Přitom mikroventilací ani štěrbinami nelze takových průtoků vzduchu dosáhnout,“ vysvětluje pro magazín Rodina DNES zapeklitou situaci Vladimír Zmrhal.


„Asi nejvážnějším problémem zejména starších rekonstruovaných škol je radon, který může vnikat do budov z podloží a v případě těsné budovy zůstává ve třídách, což je velký problém,“ říká dále Zmrhal.

„Větrání otevíráním oken, tzv. provětrávání, má omezený účinek a je závislé na učiteli. To znamená, že přenášíme povinnost větrat na učitele. Což podle mě není správně. Učitel je tady od toho, aby učil, ne aby větral,“ zamýšlí se Zmrhal a uvádí příklad: tak jako dnes už nemusí učitel během vyučování přikládat polínka do kamen, neměl by se starat ani o větrání.

Celý článek Školám schází vzduch

  • Téma Větrání škol na TZB-info

  • V článku Hygienické požadavky na vnitřní prostředí staveb jsou i požadavky na školské budovy, kde se sleduje mikroklima, osvětlení, větrání.
    • Požadavky na jednotlivé faktory vnitřního prostředí jsou řešeny vyhláškou č. 410/2005 Sb. ve znění vyhlášky č. 343/2009 Sb., prašnost podle vyhlášky č. 6/2003 Sb. pro pobytové prostory.
    • Jmenovitě pro učebny je uvedena minimální výsledná teplota 20°C, optimání výsledná teplota 22 ± 2°C a maximální výsledná teplota 28°C, rychlost proudění vzduchu 0,1 až 0,2 m/s, relativní vlhkost 30 až 65 % a Intenzita větrání čerstvým vzduchem 20 až 30 m3 na 1 žáka.
Problematika větrání v budovách a ve školách:

 

Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk 



Související z oboru

10. výroční konference IBPSA – Simulace budov a techniky prostředí

29.11.2018 | Ing. Josef Hodboď, TZB-info, obor Vytápění
Oblast TZB nabízí široké pole uplatnění počítačových simulací, jak dokázaly přednášky na konferenci.

Novinky společnosti Ziehl-Abbeg z letošního veletrhu Chillventa

27.11.2018 | Ing. Lenka Husáková, redakce
Společnost Ziehl-Abbeg na mezinárodním veletrhu oborů chladicí, klimatizační techniky a tepelných čerpadel Chillventa 2018 představila své tradiční produkty, jejich inovace i novou generaci ventilátorů FE3owlet.

Personalizované vetranie

21.11.2018 | Ing. Miroslava Kmecová, doc. Ing. Michal Krajčík, Ph.D., Stavebná fakulta STU v Bratislave, Katedra technických zariadení budov, doc. Ing. Ondřej Šikula, Ph.D., VUT v Brně, Fakulta stavební, Ústav technických zařízení budov
Perzonalizované větrání je jednou z možností jak řešit individuální požadavky na dodávku čerstvého vzduchu k různým pracovištím. Zejména administrativa s prací u stolu k uplatnění perzonalizovaného větrání vytváří dobré předpoklady. Využití tohoto způsobu větrání není běžné, je předmětem výzkumů a hledání optimálních řešení. Nicméně má řadu předností.

Postřehy z mezinárodního odborného veletrhu CHILLVENTA 2018

14.11.2018 | Ing. Lenka Husáková, Denisa Markovičová, redakce
V Norimberku se ve dnech 16. – 18. října 2018 konal již tradiční mezinárodní veletrh oborů chladicí, klimatizační techniky a tepelných čerpadel Chillventa 2018. Letošní veletrh představil více než 1000 vystavovatelů ze 45 zemí.

Témata 2018

Tabulky a výpočty

Partneři - Větrání a klimatizace