Dětem ve škole schází vzduch, větrání mikroventilací nestačí
Školy sice vyměňují okna a zateplují fasády, ale na větrání nikdo nemyslí. Na problém upozorňuje v magazínu Rodina DNES Vladimír Zmrhal z Ústavu techniky prostředí na Fakultě strojní ČVUT v Praze.
Děti ve škole nemají dost čerstvého vzduchu
Předpis ministerstva zdravotnictví obsahuje 2 protichůdná ustanovení: „Jedno říká, že přirozené větrání musí být v případě těsných oken zajištěno mikroventilací nebo větracími štěrbinami. Druhé stanovuje, že do učebny má být přiváděno 20 až 30 m3/h čerstvého vzduchu na žáka. Přitom mikroventilací ani štěrbinami nelze takových průtoků vzduchu dosáhnout,“ vysvětluje pro magazín Rodina DNES zapeklitou situaci Vladimír Zmrhal.
„Větrání otevíráním oken, tzv. provětrávání, má omezený účinek a je závislé na učiteli. To znamená, že přenášíme povinnost větrat na učitele. Což podle mě není správně. Učitel je tady od toho, aby učil, ne aby větral,“ zamýšlí se Zmrhal a uvádí příklad: tak jako dnes už nemusí učitel během vyučování přikládat polínka do kamen, neměl by se starat ani o větrání.
Celý článek Školám schází vzduch
- Téma Větrání škol na TZB-info
- V článku Hygienické požadavky na vnitřní prostředí staveb jsou i požadavky na školské budovy, kde se sleduje mikroklima, osvětlení, větrání.
- Požadavky na jednotlivé faktory vnitřního prostředí jsou řešeny vyhláškou č. 410/2005 Sb. ve znění vyhlášky č. 343/2009 Sb., prašnost podle vyhlášky č. 6/2003 Sb. pro pobytové prostory.
- Jmenovitě pro učebny je uvedena minimální výsledná teplota 20°C, optimání výsledná teplota 22 ± 2°C a maximální výsledná teplota 28°C, rychlost proudění vzduchu 0,1 až 0,2 m/s, relativní vlhkost 30 až 65 % a Intenzita větrání čerstvým vzduchem 20 až 30 m3 na 1 žáka.